Voor het beheer van de buitenlandse rechten heeft PlayRight bilaterale overeenkomsten gesloten met gelijkaardige beheersvennootschappen in verschillende landen. Op die manier kan PlayRight in die landen de rechten innen, en vice versa. Bilaterale overeenkomsten houden namelijk in dat er tussen twee landen rechten worden uitgewisseld. (meer…)

Het algemene principe is dat beheersmaatschappijen informatie uitwisselen over het gebruik van hun respectievelijke repertoires in elk land. Dit gebeurt vaak door middel van speellijsten. Op die lijsten duidt PlayRight aan voor welke artiesten en opnames ze rechten claimt. Op basis van de verdelingsregels van de zustermaatschappij worden de rechten berekend en dan doorbetaald aan PlayRight. Maar er zijn ook varianten op dit basisprincipe want iedere beheersmaatschappij kent zijn eigen verdelingsregels en  -methodes.

PlayRight heeft bilaterale contracten met meer dan 40 andere beheersvennootschappen. De opvolging van die internationale uitwisseling en het garanderen van de kwaliteit en correctheid van de gegevens die door de zustermaatschappijen worden aangeleverd, zijn taken die aanzienlijke investeringen vragen. In navolging van de praktijk bij onze zustervennootschappen, heeft PlayRight beslist om voortaan 5% kosten aan te rekenen op de rechten ontvangen uit het buitenland, alvorens deze door te storten aan haar aangeslotenen. Dit geldt voor alle bedragen die PlayRight NA 1 december 2016 ontvangt van haar zustervennootschappen.

Ook in het buitenland kan je repertoire naburige rechten opleveren. Wanneer je opnames in andere landen verspreid worden, zal de beheersvennootschap in dat land naburige rechten innen. Dat doet ze ongeacht of je daar nu lid bent of niet. Maar die rechten worden niet automatisch aan jou doorbetaald.

Je kan er voor kiezen PlayRight een mandaat te geven om je rechten in het buitenland te innen via de zustermaatschappijen daar en deze aan jou door te betalen. Of je kiest ervoor rechtstreeks aan te sluiten bij een of meerdere buitenlandse beheersvennootschappen. Die keuze moet jezelf afwegen. Hou er rekening mee dat elke beheersvennootschap zijn eigen verdelingsregels en eigen databases heeft. Werk je met meerdere beheersvennootschappen, dan moet je telkens opnieuw zorgen dat ze je repertoire kennen.

Hoe?

(meer…)

Door bij verschillende beheersvennootschappen aan te sluiten, riskeer je je rechten te blokkeren wanneer de territoria waarvoor ze optreden elkaar overlappen.

De landen die je opneemt in je aansluitingscontract met PlayRight mogen niet voorkomen in een aansluitingscontract met een andere beheersvennootschap van naburige rechten voor uitvoerende kunstenaars, en vice versa. Is dat wel het geval, dan ontstaat er een conflict, aangezien beide vennootschappen verondersteld worden rechten te innen in dezelfde territoria. Dat kan er toe leiden dat de uitbetaling van je naburige rechten wordt geblokkeerd. Rechten in één bepaald territorium kunnen maar door één beheersvennootschap worden geclaimd.

Wanneer er toch een overlapping is, moet je je contract(en) aanpassen. Je kan je contract op elk moment aanpassen, maar weet dat er wettelijke termijnen zijn die elke beheersvennootschap moet respecteren, afhankelijk van de wijzigingen die je wenst aan te brengen. Je vindt hier meer informatie over contractwijzigingen.

De opnames van je artistieke prestaties leveren effectief geld op in het buitenland wanneer aan volgende voorwaarden is voldaan:

  • je bent aangesloten bij PlayRight en gaf een mandaat om in het buitenland je rechten te innen,
  • je opnames zijn aangegeven bij PlayRight,
  • de opname is verspreid/geëxploiteerd in één van de landen waarmee PlayRight een overeenkomst heeft,
  • de opname komt voor in de parameterlijsten die de buitenlandse beheersvennootschap hanteert om de vergoeding te berekenen.

Meer informatie over naburige rechten uit het buitenland vind je hier.

Je kan je overeenkomst van aansluiting bij PlayRight op elk ogenblik*  aanpassen. Misschien wil je de territoria opgenomen in het contract voor het beheer van jouw naburige rechten wijzigen (je vindt de lijst van landen waarmee PlayRIght een bilaterale overeenkomst heeft hier). Of je wil het type “prestatie” opgenomen in je contract aanpassen.

Informatie over je contract vind je in je online dossier in de PlayRight portal, login en controleer welk mandaat je aan PlayRight hebt gegeven. Klik hiervoor in de linkerkolom op “gegevens” en ga vervolgens naar de tab “contract”.

Je ziet nu:

  • De lijst van je contracten van aansluiting in chronologische volgorde (van meest tot minst recente)
  • De territoria die momenteel beschermd worden door je contract bij PlayRight (Wereldwijd, België, België +, etc.).

(meer…)

Ben je een burger van een lidstaat van de Europese Unie (of van een land dat de diverse internationale verdragen betreffende naburige rechten heeft ondertekend) dan maakt het niet uit waar je artistieke prestatie werd opgenomen. Jouw nationaliteit volstaat dan om als rechthebbende te gelden.

Ook opnames gemaakt in het buitenland geef je gewoon aan bij PlayRight. De plaats van opname kan je opgeven bij de aangifte.

Vraag een terugbetaling aan bij de Belgische belastingsdienst met het formulier 276R.

PlayRight is wettelijk verplicht roerende voorheffing in te houden op de rechten die zij uitbetaalt. Die roerende voorheffing, een belasting, wordt doorgestort aan de Belgische staat. Maar wanneer je in een ander land dan België belastingen betaalt, bestaat de kans dat je rechten opnieuw belast worden wanneer je ze daar moet aangeven op je belastingaangifte.

Wanneer dit het geval is, kan je voor de roerende voorheffing betaald aan de Belgische staat een volledig of gedeeltelijke terugbetaling vragen met het formulier 276R. Binnen de EU, maar ook daarbuiten, bestaan namelijk overeenkomsten waarin landen vastleggen op welke inkomsten zij belasting mogen heffen en op welke niet. Alle EU-landen, maar ook heel wat niet-EU-landen, hebben zo’n verdrag met België. De teksten van die verdragen vind je op de website van de FOD Financiën.

Wat moet je doen?

(meer…)

Nieuws 2018 »

11dec
D6bels 2019: Breng je stem uit

De genomineerden voor de vierde editie van de D6bels Music awards zijn bekend. Stem tot 10 […]

10dec
Betere technologie, betere rechten!

Sinds 14/11/2018 hebben acteurs en muzikanten recht op een vergoeding voor doorgifte via de kabel, […]

8dec
SAUDADE: WINNAAR CONCOURS CIRCUIT 2018

“Ze waren met meer dan 270 dit jaar, de kandidaten voor Concours Circuit. Daaruit werden […]

4dec
Het Internationaal kortfilmfestival van Leuven

Van 1 tot 8 december vond in Leuven de 24ste editie van het International Kortfilmfestival plaats. […]

3dec
De jaarlijkse aanvullende vergoeding? Wat is dat?

In 2011 besliste Europa om de beschermingstermijn voor muziekopnames te verlengen van 50 naar 70 jaar. Een […]

28nov
Een gesprek met regisseur Guillaume Senez

Drie jaar na de release van de fenomenale film Keeper, is de Frans-Belgische regisseur, Guillaume […]

26nov
Visum, statuut, kunstenaarskaart, artikel 1 bis: wat de Commissie Kunstenaars voor u betekent 

Kunstenaarskaarten, visa, artikel 1 bis of zelfstandigheidsverklaringen… Wat doet de Commissie Kunstenaars? Wat is haar […]

19nov
Verdelingskalender: overzicht van de uitbetaling van rechten voor artiesten in 2019

De verdelingskalender voor 2019 is er: er zullen zes verdelingen gebeuren van rechten geïnd op het […]

15nov
Nieuwe wetgeving voor de audiovisuele sector

Met unanimiteit goedgekeurd in het Parlement: op 14/11/2018 werd een nieuwe wet gestemd in verband […]

6nov
10 tips om je opnames gemakkelijk aan te geven

Je repertoire aangeven, de PlayRight playlist, de online portal, voor velen klinkt dit misschien vrij […]

11dec
D6bels 2019: Breng je stem uit

De genomineerden voor de vierde editie van de D6bels Music awards zijn bekend. Stem tot 10 […]

10dec
Betere technologie, betere rechten!

Sinds 14/11/2018 hebben acteurs en muzikanten recht op een vergoeding voor doorgifte via de kabel, […]

8dec
SAUDADE: WINNAAR CONCOURS CIRCUIT 2018

“Ze waren met meer dan 270 dit jaar, de kandidaten voor Concours Circuit. Daaruit werden […]

4dec
Het Internationaal kortfilmfestival van Leuven

Van 1 tot 8 december vond in Leuven de 24ste editie van het International Kortfilmfestival plaats. […]

3dec
De jaarlijkse aanvullende vergoeding? Wat is dat?

In 2011 besliste Europa om de beschermingstermijn voor muziekopnames te verlengen van 50 naar 70 jaar. Een […]

28nov
Een gesprek met regisseur Guillaume Senez

Drie jaar na de release van de fenomenale film Keeper, is de Frans-Belgische regisseur, Guillaume […]

26nov
Visum, statuut, kunstenaarskaart, artikel 1 bis: wat de Commissie Kunstenaars voor u betekent 

Kunstenaarskaarten, visa, artikel 1 bis of zelfstandigheidsverklaringen… Wat doet de Commissie Kunstenaars? Wat is haar […]

19nov
Verdelingskalender: overzicht van de uitbetaling van rechten voor artiesten in 2019

De verdelingskalender voor 2019 is er: er zullen zes verdelingen gebeuren van rechten geïnd op het […]

15nov
Nieuwe wetgeving voor de audiovisuele sector

Met unanimiteit goedgekeurd in het Parlement: op 14/11/2018 werd een nieuwe wet gestemd in verband […]

17okt
ARNAUD CABAY & PETRA URBANY, LAUREATEN VAN DE PLAYRIGHT+ PRIJZEN 2018 VAN HET CONSERVATORIUM VAN BRUSSEL

Voor de vierde etappe van de PlayRight+ prijsuitreiking moesten we niet ver gaan: de docenten […]

    Geen Evenementen