Voor het beheer van de buitenlandse rechten heeft PlayRight bilaterale overeenkomsten gesloten met gelijkaardige beheersvennootschappen in verschillende landen. Op die manier kan PlayRight in die landen de rechten innen, en vice versa. Bilaterale overeenkomsten houden namelijk in dat er tussen twee landen rechten worden uitgewisseld. (meer…)

Het algemene principe is dat beheersmaatschappijen informatie uitwisselen over het gebruik van hun respectievelijke repertoires in elk land. Dit gebeurt vaak door middel van speellijsten. Op die lijsten duidt PlayRight aan voor welke artiesten en opnames ze rechten claimt. Op basis van de verdelingsregels van de zustermaatschappij worden de rechten berekend en dan doorbetaald aan PlayRight. Maar er zijn ook varianten op dit basisprincipe want iedere beheersmaatschappij kent zijn eigen verdelingsregels en  -methodes.

PlayRight heeft bilaterale contracten met meer dan 40 andere beheersvennootschappen. De opvolging van die internationale uitwisseling en het garanderen van de kwaliteit en correctheid van de gegevens die door de zustermaatschappijen worden aangeleverd, zijn taken die aanzienlijke investeringen vragen. In navolging van de praktijk bij onze zustervennootschappen, heeft PlayRight beslist om voortaan 5% kosten aan te rekenen op de rechten ontvangen uit het buitenland, alvorens deze door te storten aan haar aangeslotenen. Dit geldt voor alle bedragen die PlayRight NA 1 december 2016 ontvangt van haar zustervennootschappen.

Ook in het buitenland kan je repertoire naburige rechten opleveren. Wanneer je opnames in andere landen verspreid worden, zal de beheersvennootschap in dat land naburige rechten innen. Dat doet ze ongeacht of je daar nu lid bent of niet. Maar die rechten worden niet automatisch aan jou doorbetaald.

Je kan er voor kiezen PlayRight een mandaat te geven om je rechten in het buitenland te innen via de zustermaatschappijen daar en deze aan jou door te betalen. Of je kiest ervoor rechtstreeks aan te sluiten bij een of meerdere buitenlandse beheersvennootschappen. Die keuze moet jezelf afwegen. Hou er rekening mee dat elke beheersvennootschap zijn eigen verdelingsregels en eigen databases heeft. Werk je met meerdere beheersvennootschappen, dan moet je telkens opnieuw zorgen dat ze je repertoire kennen.

Hoe?

(meer…)

Door bij verschillende beheersvennootschappen aan te sluiten, riskeer je je rechten te blokkeren wanneer de territoria waarvoor ze optreden elkaar overlappen.

De landen die je opneemt in je aansluitingscontract met PlayRight mogen niet voorkomen in een aansluitingscontract met een andere beheersvennootschap van naburige rechten voor uitvoerende kunstenaars, en vice versa. Is dat wel het geval, dan ontstaat er een conflict, aangezien beide vennootschappen verondersteld worden rechten te innen in dezelfde territoria. Dat kan er toe leiden dat de uitbetaling van je naburige rechten wordt geblokkeerd. Rechten in één bepaald territorium kunnen maar door één beheersvennootschap worden geclaimd.

Wanneer er toch een overlapping is, moet je je contract(en) aanpassen. Je kan je contract op elk moment aanpassen, maar weet dat er wettelijke termijnen zijn die elke beheersvennootschap moet respecteren, afhankelijk van de wijzigingen die je wenst aan te brengen. Je vindt hier meer informatie over contractwijzigingen.

De opnames van je artistieke prestaties leveren effectief geld op in het buitenland wanneer aan volgende voorwaarden is voldaan:

  • je bent aangesloten bij PlayRight en gaf een mandaat om in het buitenland je rechten te innen,
  • je opnames zijn aangegeven bij PlayRight,
  • de opname is verspreid/geëxploiteerd in één van de landen waarmee PlayRight een overeenkomst heeft,
  • de opname komt voor in de parameterlijsten die de buitenlandse beheersvennootschap hanteert om de vergoeding te berekenen.

Meer informatie over naburige rechten uit het buitenland vind je hier.

Je kan je overeenkomst van aansluiting bij PlayRight op elk ogenblik*  aanpassen. Misschien wil je de territoria opgenomen in het contract voor het beheer van jouw naburige rechten wijzigen (je vindt de lijst van landen waarmee PlayRIght een bilaterale overeenkomst heeft hier). Of je wil het type “prestatie” opgenomen in je contract aanpassen.

Informatie over je contract vind je in je online dossier in de PlayRight portal, login en controleer welk mandaat je aan PlayRight hebt gegeven. Klik hiervoor in de linkerkolom op “gegevens” en ga vervolgens naar de tab “contract”.

Je ziet nu:

  • De lijst van je contracten van aansluiting in chronologische volgorde (van meest tot minst recente)
  • De territoria die momenteel beschermd worden door je contract bij PlayRight (Wereldwijd, België, België +, etc.).

(meer…)

Ben je een burger van een lidstaat van de Europese Unie (of van een land dat de diverse internationale verdragen betreffende naburige rechten heeft ondertekend) dan maakt het niet uit waar je artistieke prestatie werd opgenomen. Jouw nationaliteit volstaat dan om als rechthebbende te gelden.

Ook opnames gemaakt in het buitenland geef je gewoon aan bij PlayRight. De plaats van opname kan je opgeven bij de aangifte.

Vraag een terugbetaling aan bij de Belgische belastingsdienst met het formulier 276R.

PlayRight is wettelijk verplicht roerende voorheffing in te houden op de rechten die zij uitbetaalt. Die roerende voorheffing, een belasting, wordt doorgestort aan de Belgische staat. Maar wanneer je in een ander land dan België belastingen betaalt, bestaat de kans dat je rechten opnieuw belast worden wanneer je ze daar moet aangeven op je belastingaangifte.

Wanneer dit het geval is, kan je voor de roerende voorheffing betaald aan de Belgische staat een volledig of gedeeltelijke terugbetaling vragen met het formulier 276R. Binnen de EU, maar ook daarbuiten, bestaan namelijk overeenkomsten waarin landen vastleggen op welke inkomsten zij belasting mogen heffen en op welke niet. Alle EU-landen, maar ook heel wat niet-EU-landen, hebben zo’n verdrag met België. De teksten van die verdragen vind je op de website van de FOD Financiën.

Wat moet je doen?

(meer…)

Nieuws 2018 »

27sep
Drie nieuwe laureaten voor de PlayRight+ prijzen 2018

Richting LUCA School of Arts in Leuven en het Koninklijk Conservatorium van Mons – ARTS2 […]

19sep
Antonin Compère : laureaat van PlayRight+-prijs aan het IAD

PlayRight+ trekt de prijsuitreikingen weer op gang. In samenwerking met de docententeams van hogescholen en Belgische […]

19sep
Audiovisueel werk 2014-2015: PlayRight verdeelt €752.000 aan naburige rechten

PlayRight verdeelt meer dan €752.000 aan naburige rechten, voor audiovisueel werk dat verspreid werd in België […]

11sep
Een naburig recht op streaming?

Op maandag 10 september hernam het Europees Parlement haar werkzaamheden. Eén van de punten op […]

5sep
JOHAN HOOGEWIJS, COMPONIST & MUZIKANT OP AANVRAAG

De term ‘uitvoerende kunstenaars’ dekt heel wat ladingen en houdt niet op bij studiomuzikanten of […]

1sep
De RVA-jacht op de uitvoerende kunstenaar

Als uitvoerend kunstenaar heb je een groot risico dat je ergens tijdens je loopbaan beroep […]

28aug
PlayRight+ documentaire over Will Tura in première

PlayRight+ ondersteunde mee de realisatie van een documentaire over Will Tura. “Will Tura. Hoop doet […]

28aug
Deadlines: geef uw repertoire aan voor 31 december 2018

  Elk jaar legt PlayRight een deadline vast om uw repertoire aan te geven en […]

15aug
PLAYRIGHT IS GESLOTEN OP Woensdag 15 AUGUSTUS

PlayRight is vandaag gesloten. Donderdag staan we terug tot jullie dienst!

7aug
14.000 aangesloten artiesten!

PlayRight telt meer dan 14.000 aangesloten artiesten! Word je de volgende? Het is langs hier. […]

27sep
Drie nieuwe laureaten voor de PlayRight+ prijzen 2018

Richting LUCA School of Arts in Leuven en het Koninklijk Conservatorium van Mons – ARTS2 […]

19sep
Antonin Compère : laureaat van PlayRight+-prijs aan het IAD

PlayRight+ trekt de prijsuitreikingen weer op gang. In samenwerking met de docententeams van hogescholen en Belgische […]

11sep
Een naburig recht op streaming?

Op maandag 10 september hernam het Europees Parlement haar werkzaamheden. Eén van de punten op […]

5sep
JOHAN HOOGEWIJS, COMPONIST & MUZIKANT OP AANVRAAG

De term ‘uitvoerende kunstenaars’ dekt heel wat ladingen en houdt niet op bij studiomuzikanten of […]

1sep
De RVA-jacht op de uitvoerende kunstenaar

Als uitvoerend kunstenaar heb je een groot risico dat je ergens tijdens je loopbaan beroep […]

28aug
Deadlines: geef uw repertoire aan voor 31 december 2018

  Elk jaar legt PlayRight een deadline vast om uw repertoire aan te geven en […]

17jul
Europees auteursrecht en internet

Luc Gulinck is voorzitter van PlayRight, de Belgische vennootschap voor het collectief beheer van naburige […]

5jul
Geen hervorming auteursrecht in Europa

Vandaag drukte het Europees Parlement op de rem bij de geplande hervorming van het auteursrecht. […]

4jul
De eerste PlayRight+ Prijzen 2018 zijn uitgereikt !

Het academiejaar 2017-2018 is officiëel afgelopen en de eerste proclamaties zijn dan ook achter de […]

18mei
PlayRight nodigt u uit voor de algemene vergadering op 18 juni 2018

Op maandag 18 juni 2018 vindt vanaf 14 uur de Algemene Vergadering van PlayRight plaats […]