Naar een modernisering van collectief rechtenbeheer?

Na de jaarlijkse nieuwjaarsdrink, die door heel wat uitvoerende kunstenaars gesmaakt werd, blikt voorzitter van PlayRight Luc Gulinck terug op het voorbije jaar.

Als voorzitter van PlayRight heb ik me dikwijls geroepen, ja zelfs gedwongen gevoeld om op enigszins militante wijze een overheidsinstantie of twee, drie de mantel uit te vegen. Steevast omwille van hun gebrek aan daadkracht, inzicht of engagement in de tenuitvoerlegging of het wezen van de naburige rechten. Dat ga ik voor een keer niet doen. Of toch niet rechtstreeks. Het zal u dus verbazen dat de naam Kris Peeters slechts één maal zal vallen, en dan nog louter als opstapje naar een breder verhaal dat ik u ter overdenking wil meegeven.

Luc Gulinck, Voorzitter van PlayRight

Maar laat ik vooreerst toch ook even terugkijken op vorig jaar. Daar valt veel over te zeggen, omdat het voor onze sector in het algemeen weer zeer bewogen was. “Never a dull moment in het collectief beheer”, zeggen wij wel eens bij PlayRight; meer als aangename vaststelling dan als klacht. Wat ik alleszins tot mijn grote genoegen heb mogen ervaren in de laatste maanden van 2017 is dat wij er, door gezamenlijke inspanningen met de belangenorganisaties van artiesten aan Franstalige en Nederlandstalige kant (acteurs en muzikanten), in zijn geslaagd een momentum te creëren bij de mensen waarvoor we het allemaal doen: nooit eerder zagen we namelijk een dergelijke mobilisatie, een zodanig uitgesproken sense of urgency bij onze uitvoerende kunstenaars omtrent de voorliggende, kwalijke plannen van de minister die ik dus niet zou vernoemen. Ik durf zelfs zeggen dat het een uniek moment was in de vaderlandse geschiedenis van het entertainmentbedrijf: zij die mee de basisgrondstof leveren voor dat entertainment spraken zich luid en duidelijk uit met de boodschap dat hun rechten gerespecteerd moeten worden, en die boodschap werd door de buitenwacht op empathische wijze opgepikt en gedeeld. Ik ben oprecht trots dat we daar met PlayRight de basis voor hebben kunnen leggen.

Een van de vele strijdpunten aan de orde in dat afgelopen jaar, waren de plannen van de Belgische overheid om de billijke vergoeding te herijken. Daar valt veel over te zeggen. Iets opvallends dat we te horen kregen op onze laatste vergadering op het kabinet van de bevoegde minister die ik niet zou vernoemen, wil ik er toch even uitlichten. Beleid en administratie hadden het namelijk eenstemmig over een “Modernisering” – met hoofdletter M, zo rolde het uit de monden – van het kader van die billijke vergoeding. Is dat zo? Is dit nu de giant leap forward waarvoor een overheid zich op de borst mag kloppen? Ik meen van niet. Voor een echte modernisering van het rechtenkader van de creatieve krachten in muziek en audiovisueel is heel wat meer nodig: vooral moed en durf om de fundamenten van het systeem ten gronde te herzien en te herdenken. Wat bedoel ik daarmee?

Vooreerst dat de regeling van het nieuwe Koninklijk Besluit billijke vergoeding helemaal niet modern maar oubollig is, en zelfs asociaal. De digitale exploitatie van prestaties van uitvoerende kunstenaars valt er nog steeds buiten, er worden loopholes voor betalingsplichtigen in voorzien die onmiskenbaar negatieve impact zullen hebben, terwijl de socioculturele sector niet meer lijkt te zullen kunnen bogen op zijn aloude gunsttarieven. Alles samen wordt de regeling in se nog complexer dan ze al was, niet in het minst omwille van de legistieke onvolkomenheden en fouten waarvan het KB blijk geeft. Modern is dat niet, volgens ons.

Een waarlijk moderne visie op rechten en rechteninning kan volgens ons veel verder gaan, omvattender zijn én tegelijk eenvoudiger. Wij denken daar zelfs in alle bescheidenheid het recept voor te hebben. Een recept overigens dat – zo konden we bij diverse gelegenheden en in publicaties in binnen- en buitenland al vaststellen – ook in academische kringen ingang begint te vinden. Opdat auteurs- en naburige rechten weer voluit in het teken zouden staan van de leefbaarheid en duurzaamheid van carrières van makers en uitvoerders, is namelijk een grootscheepse paradigmaverschuiving nodig. De premisse moet simpelweg luiden dat wie gebruik maakt van artistieke content – voor commercieel gewin dan wel louter utilitair (en alles daar tussenin) – daar ook proportioneel, in relatie tot inkomsten of behaalde voordelen, moet voor betalen. Daarbij dient technologieneutraliteit het sturende principe zijn: ongeacht het businessmodel of de toegepaste techniek, exploitatie- of distributiewijze: de gebruiker betaalt een percentage van zijn omzet.

Dat principe kan worden toegepast op de all-you-can-eat-modellen van usual suspects als Spotify, Netflix, Deezer, Apple Music, maar ook op omroepen, kabeldistributeurs, digitale dienstenverstrekkers, diensten die opslag in de cloud leveren, enzovoort. Het kan gelden voor lineair aanbod, voor on demand-diensten en voor nog te ontwikkelen fenomenen. Geen discussies meer over het geslacht der engelen, die worden misbruikt om rechthebbenden te ontzeggen wat hen toekomt; zoals inzake directe injectie, publieke mededeling, de value gap, enzovoort. Wie content gebruikt, betaalt een percentage van zijn omzet (hoeveel dat moet zijn durf ik te denken, maar nog niet te opperen) aan de collectieve beheersorganisaties (al dan niet overkoepelend), die het onder de rechthebbenden verdelen. Daarbij moet onvermijdelijk het zo geconsacreerde exclusieve recht een andere, meer genuanceerde invulling krijgen: met andere woorden, meer het gehalte aannemen van een vergoedingsrecht. Dergelijk systeem zou door zijn eenvoud goed vallen bij gebruikers, uitermate transparant zijn voor zowel vergoedingsplichtigen als rechthebbenden, en aan consumenten een soort van fair trade-garantie bieden dat hun bijdrage ten goede komt aan zij die er recht op hebben. Alles samen zou de omwenteling tot een ingrijpende vereenvoudiging van het door de buitenwacht als ondoorzichtig en complex ervaren systeem leiden.

Langs die lijnen durven wij dromen. U kan dat utopisch vinden, maar we menen dat daarmee een gezond en duurzaam collectief beheer kan worden verankerd voor de lange termijn en voor generaties na ons. Daarvoor moeten we als sector ook durven onze achterhoedegevechten opzij zetten en verenigd de buitenwereld tegemoet treden. Dat inzicht wens ik u. We zullen onze ideeën ter zake met PlayRight vanaf nu alleszins uitdrukkelijk uitdragen, er discussies over aangaan en overheden mee bestoken. Opdat de ontzaglijke waarde die onze artiesten creëren voor de maatschappij weer voor een billijk stuk terugvloeit naar hen, en het niet langer bij uitstek de economische krachten zijn die er hun voordeel uit puren.

Luc Gulinck,

Voorzitter van PlayRight

Afscheid van met zonder woorden

Op maandag 22 januari werd in de Roma in Antwerpen de Belgische première gehouden van de documentaire ‘Michel, Acteur verliest de woorden.’ Een documentaire over acteur Michel Van Dousselaere die werd gerealiseerd met de steun van PlayRight+.

Michel Van Dousselaere

In 2014 wordt bij Michel progressieve afasie vastgesteld. De ziekte heeft zijn taalvermogen aangetast en het is duidelijk dat hij niet langer meer zal kunnen acteren. Maar, Michel kiest ervoor om zelf te kiezen hoe lang ‘niet langer’ nog zal duren en hij krijgt hierbij de steun van regisseur Ola Mafaalani die hem een rol geeft in het stuk Borgen. Met behulp van moderne technologie slaagt Michel er toch nog in deze laatste rol te vertolken.

Michel’s echtgenote Irma besluit om deze fase van zijn … van hun leven vast te leggen op film en samen met Patrick Minks bokst ze een pracht van een documentaire in elkaar. De documentaire toont Michel als mens, als vader, als grootvader, als patient, als partner, maar vooral als acteur. Een groot acteur die ondanks het verlies van zijn taal vecht voor zijn plaats op het podium, vecht voor zijn publiek.

Zelfs zonder woorden toont Michel zich een groot acteur. En dat werd duidelijk toen hij na afloop van de vertoning een minutenlange staande ovatie ontving van een overvolle Roma, voor het merendeel gevuld met collega-acteurs.

De documentaire zal binnenkort te zien zijn in de cinema en werd ook geselecteerd voor de komende editie van Docville in maart.

PlayRight Nieuwjaarsdrink – maandag 22 januari

We hebben het plezier u uit te nodigen op de PlayRight Nieuwjaarsdrink, die gehouden wordt op maandag 22 januari vanaf 19u in de Beursschouwburg (zilveren zaal + dakterras op de 5e verdieping).  We willen samen met u het glas heffen op een creatief nieuw jaar. We hopen dat het veelbelovend mag blijken voor de toekomst van de naburige rechten.

Bevestig uw aanwezigheid (1 of 2 personen) vóór woensdag 17  januari via

PlayRight kijkt uit  naar uw komst!

PlayRight+ beurs voor acteurs

Als filmmaker, wil je van iedere prent – hoe lang of hoe kort ook – een topwerk maken. Je hebt dan ook terecht de nodige artistieke verwachtingen. Van jezelf en ook van de mensen met wie je samenwerkt, inclusief de acteurs. Je film kan immers staan of vallen met een goede acteerprestatie.

En dat geldt zeker voor een kortfilm. Er is vaak geen budgettaire ruimte om een ruime cast te laten opdraaien. De kortfilm is per definitie ook te kort om veel personages te introduceren. Bij een kortfilm, draagt een acteur bijgevolg een grotere verantwoordelijkheid bij het vertolken van een personage. En dat geldt natuurlijk ook voor de stemacteurs in de vele korte animatiefilms.

Er komt veel bij kijken, hoe kort de film ook is. Het is het resultaat van een proces waarbij ook heel wat administratie komt kijken. Hoe verzamel je een budget ? Hoe kan je dat budget op een correcte manier besteden?

Daarom biedt PlayRight+ een ondersteuning aan onafhankelijke filmmakers die een correcte verloning van acteurs deel willen laten uitmaken van hun kortfilmproject. Dit door het toekennen van een Acteursbeurs.

Als filmmaker heb je toegang tot deze ondersteuning indien:

  • Je beroep doet op een acteur op basis van een arbeidsovereenkomst of een factuur opgesteld door een zelfstandig acteur en je hierbij de loonbarema’s van PC 227 respecteert.
  • Je bij PlayRight+ tijdig een volledige aanvraag indient.

Hoe dien ik mijn aanvraag in?

  • Een motivatiebrief waarin je het kortfilmproject uiteenzet en hier aan toevoegt:
    • een kopie van het scenario
    • een beknopt overzicht van het budget voor de kortfilm
    • een kopie van het contract aangeboden aan de acteur (of stemacteur igv animatie)
    • het cv van de acteur waar je de beurs voor aanvraagt
    • een overzicht van de volledige casting.
    • stuur deze documenten naar het volgende e-mailadres:

Wanneer dien ik mijn aanvraag in?

  • Je kan je aanvraag indienen voor 31 maart of 30 september.
  • Je aanvraag zal binnen de 60 dagen worden behandeld.

Waaruit bestaat de ondersteuning?

  • Bij een positieve beoordeling van jouw aanvraag, ondersteunt PlayRight+ jouw filmproject ten belope van 50% van de vergoeding van een acteur.
  • Er kan slechts 1 beurs per filmproject worden toegekend.
  • Je kan slechts 1 maal een acteursbeurs aanvragen.
  • Enkel fictieprojecten komen in aanmerkingen (geen documentaires).

Meer weten:  Wat is PlayRight+

 

De ploeg van PlayRight wenst je mooie feestdagen

De hele ploeg van PlayRight wenst je mooie feestdagen. Noteer alvast ook maandag 22 januari 2018 in je agenda, want dan organiseert PlayRight zijn nieuwjaarsdrink (we sturen jullie nog een save the date in januari).

Onze bureaus zijn gesloten van vrijdag 22 december tot en met maandag 1 januari 2018.

PlayRight verdeelt €2.9 miljoen aan naburige rechten voor audiovisueel werk (2010 & 2013)

PlayRight verdeelde € 2.9 miljoen aan naburige rechten, voor audiovisueel werk (2010 & 2013) dat verspreid werd in België. Wat de opnames die verspreid werden in 2010 betreft, gaat het om een afsluitende verdeling. Voor opnames verspreid in 2013 deden we een eerste verdeling.

Audiovisueel 2010 – Hou er rekening mee dat dit een afsluitende verdeling is van de rechten voor dit referentiejaar. Ze is dus definitief. Als (vertegenwoordiger van een) uitvoerend kunstenaar heb je nog tot zes maanden na de betaling de tijd om ons uw klachten over deze verdeling door te geven. In 2014 was er reeds een eerste verdeling en uitbetaling voor de rechten voor dit referentiejaar.Je rechten werden berekend op basis van het repertoire dat je aangaf voor 31 december 2016. Deze datum was de deadline om audiovisuele opnames aan te geven voor deze periode.

Audiovisueel 2013: Deze verdeling werd berekend op basis van de aangegeven repertoires in onze databank. Als je nog opnames wil aangeven voor deze periode, heb je nog tijd tot 31/12/2019.

 

Waar komen mijn naburige rechten voor een audiovisuele verdeling vandaan?

In tegenstelling tot wat gangbaar is voor muziek, liggen maar twee vergoedingen aan de basis van je rechten als acteur en/of muzikant in audiovisuele werken:

Ook al stelt PlayRight alles in het werk om meer naburige rechten voor audiovisuele werken te genereren (onder de vorm van kabelrechten, of ook een billijke vergoeding voor audiovisueel werk), zijn er in België veel minder vergoedingen voorzien voor audiovisuele werken dan voor muzikale werken. De twee verdelingen die PlayRight net uitvoerde komen dus van vergoedingen voor privékopie en leenrecht, voorbehouden voor uitvoerende kunstenaars die meewerkten aan audiovisuele opnames. Dit leverde € 2.5 miljoen voor de afsluiting van de rechten voor 2010 en € 383.000 voor de eerste verdeling van de rechten voor 2013.

Welke artistieke prestaties leveren rechten op voor een audiovisuele verdeling?

Zodra een uitvoerende kunstenaar een artistieke prestatie levert voor een audiovisueel werk, kan deze prestatie rechten genereren. Hiertoe behoren bijvoorbeeld ook dubbing en/of post-synchronisatie, of muzikale prestaties die deel uitmaken van een audiovisuele opname. Voor elke verdeling baseert PlayRight zich op de aangifte van het repertoire, elke kunstenaar moet zijn repertoire dus aangeven. Daarna linken we het aangegeven repertoire aan de speellijsten van televisiekanalen die zich tot een Belgisch publiek richten. Hou er rekening mee dat de gegevens die we binnenkrijgen (speellijsten van elke televisiezender) vaak onvolledig zijn. Je Account Manager moet zelf op zoek naar cruciale informatie, voor de aangiftes in overeenstemming gebracht kunnen worden met de speellijsten die we binnenkrijgen.

Hoe worden deze rechten verdeeld?

Aan elk audiovisueel werk wordt een bedrag aan rechten toegekend, in functie van de lengte en de kijkcijfers. Het globale bedrag dat toegekend is aan het werk, wordt vervolgens verdeeld onder de uitvoerende kunstenaars, op basis van de rol die ze speelden in deze opname (A: hoofdrol, B: bijrol, C: kleine rol).

Voor de finale verdeling van 2010, werd enkel rekening gehouden met televisiezenders waarvan de kijkcijfers hoger liggen dan 2.5%: 2BE, EEN, CANVAS/KETNET, CLUB RTL, La Une, La Deux, RTL TVI, VT4 en VTM.

Voor de eerste verdeling van 2013 werd een lijst bepaald door de Raad van Bestuur van de in overweging te nemen televisiezenders en het minimum aantal kijkers vereist voor een audiovisueel programma om in rekening te worden genomen. Deze lijst en dit minimum kunnen jaarlijks worden aangepast; ze worden gepubliceerd op de website van de vennootschap. Aan elk audiovisueel programma met een of meerdere artistieke prestaties kent PlayRight een gewicht toe, gebaseerd op de kijkcijfers en de duur van het werk. Het gewicht van elk geïdentificeerd audiovisueel werk zal bepalen hoeveel rechten uiteindelijk verdeeld kunnen worden onder de kunstenaars die meewerkten aan de opname.

Op basis van die parameters hebben we een eerste verdeling uitgevoerd voor programma’s van de volgende zenders: 2BE,Canvas, Club Rtl, EEN ; Ketnet, La deux, La une, Plug Rtl, RTL TVI, VIER, VIJF, Vitaya en VTM.

Omdat nog niet iedereen bij een eerste verdeling zijn aangiftes heeft gedaan, maakt PlayRight voor elk werk een virtuele casting. Dit laat toe om de rechten voor kunstenaars die hun aangifte misschien nog niet deden tijdelijk te bevriezen.

Heb je nog vragen met betrekking tot deze twee verdelingen? Aarzel dan niet om contact op te nemen met je Account Manager (hun gegevens staan in het linkerluik van je webportal, eens je ingelogd bent).

Dit was de laatste verdeling van het jaar 2017.

Kris, artiesten werken ook

De voorbije maanden heeft minister van Economie Kris Peeters een aantal nefaste en retroactieve plannen voorgesteld rond naburige rechten. Voor Belgische acteurs en muzikanten staat heel wat op het spel en het verlies aan rechten komt neer op meerdere tientallen miljoenen euro’s per jaar.

De organisaties die de artiesten vertegenwoordigen en uw beheersvennootschap hebben besloten om een campagne te voeren die uitlegt wat er allemaal op het spel staat en daarbij willen we het woord geven aan zij die in de eerste plaats getroffen worden: de acteurs en de muzikanten.

Daarom hebben we een website gewijd aan dit thema die jij, als uitvoerend kunstenaar, kan bekijken en makkelijk op jouw beurt kan delen onder je collega-muzikanten en -acteurs.

We houden je zeker op de hoogte van de verdere verwikkelingen met betrekking tot deze campagne, die hopelijk positief zal uitdraaien voor uitvoerende kunstenaars. We zijn er voor jullie om bijkomende inlichtingen te verschaffen.

De Acteursgilde, FACIR, GALM, Union des Artistes en PlayRight

PLAYRIGHT VERDEELT € 3.460.000 AAN RECHTEN ONDER MUZIKANTEN VOOR 2016

PlayRight heeft een eerste verdeling uitgevoerd van de naburige rechten voor muziekopnames, voor het referentiejaar 2016. Het gaat hierbij om het aandeel van billijke vergoeding, privékopie en leenrecht dat geïnd werd voor muziekopnames die verspreid en/of geëxploiteerd werden in 2016. We mochten in totaal € 3.460.000 aan rechten doorstorten naar muzikanten voor deze eerste verdeling.

Vergoedingen aan de basis van je rechten

MUZIEK 2016 – ONZE SPEELLIJSTEN

Voor elke verdeling van muziekrechten vergelijkt PlayRight de aangegeven muziekrepertoires met de speellijsten van radiozenders en de verkoopscijfers van de Ultratop in het Belgische grondgebied.

 

Welke radiozenders zitten in de speellijsten van PlayRight ?

 

Daarbij streven we naar maximale transparantie en gebruiksgemak. In onze webportal krijgen aangesloten muzikanten daarom zelf toegang tot deze speellijsten via het nieuwe PlayList menu. Ze kunnen hun repertoire voortaan aangeven in een paar muisklikken.

PlayListMenu

MUZIEK 2016 – DE AANGIFTES

Elke verdeling gebeurt op basis van de repertoires, zoals die aangegeven werden door onze muzikanten of hun vertegenwoordigers. Wie dit tot nu toe over het hoofd zag of zijn aangifte nog verder moet aanvullen, heeft hiervoor nog de tijd tot 31 december 2019. Na deze datum sluiten we het referentiejaar 2016 definitief af en wordt een afsluitende storting doorgevoerd.

NOG GEEN LID ?

Ben je uitvoerend kunstenaar, maar nog geen lid van PlayRight? Ben je ook nog niet geregistreerd bij een zustermaatschappij in een ander land? Neem dan nu even de tijd om je in te schrijven. Het is gratis!

De laatste PlayRight+ prijzen van het jaar gaan naar Artur Medvedev en Cédric Delvaux.

Alhoewel het academiejaar voor alle universiteiten en hogescholen samenloopt, vinden de proclamaties op zeer uiteenlopende momenten plaats. Nadat PlayRight+ eerder al prijzen uitreikte aan studenten van School of Arts Gent, PXL Music, het Conservatoire de Bruxelles en Arts au carré in Mons, sloten we op vrijdag 3 november het proclamatieseizoen af in Leuven op Campus Lemmens van de Luca School of Arts.

Campus Lemmens (voorheen het Lemmensinstituut) biedt academische bachelor- en masteropleidingen in muziek en drama aan. Vrijdag werden de diploma’s voor de opleidingen muziek uitgereikt en konden twee studenten huiswaarts met een PlayRight+ prijs.

Artur Medvedev - winnaar PlayRight+ prijs

Artur Medvedev

Saxofonist Artur Medvedev, studeerde af als master in de muziek binnen de richting Jazz en werd door de jury geselecteerd omwille van zijn uitzonderlijke werkkracht. “Alhoewel zijn toelatingsniveau niet uitzonderlijk was, is hij erin geslaagd een bijzonder hoog technisch en muzikaal peil te behalen bij zijn masterproef. De formule was ook geen gemakkelijkheidsoplossing: Artur heeft zijn hele artistieke masterproef afgelegd in duo met piano, zonder ritmesectie, en het resultaat was verbluffend: een spannend concert met een sterke variatie aan ritmes, moods en dynamiek in een spanningsveld gaande van eenvoud tot grote complexiteit.”

Artur maakt deel uit van Epishere waarin hij een toonaangevende rol vervult.

Ook de tweede laureaat is saxofonist. Cédric Delvaux behaalde zijn bachelor in de muziek, richting instrument zang.

Cédric Delvaux - winnaar PlayRight+ prijs

Cédric Delvaux

Volgens de jury is Cédric “een  getalenteerde, hardwerkende student die geen enkele uitdaging uit de weg gaat. Hij gebruikt zijn zeer goede techniek om zich muzikaal zo expressief mogelijk uit te drukken. Bovendien communiceert hij zeer goed met de begeleider/pianist. Hij slaagt erin om na drie Bachelorjaren de werken van de grote Internationale saxofoonwedstrijden op een persoonlijke manier en met een zeer hoge afwerkingsgraad te brengen.”

Cédric is ondanks zijn jonge leeftijd een uitmuntend solist. Hieronder kan je hem beluisteren als alt-saxofonist in Maï van en met Ryo Noda.

We sluiten met deze laatste twee prijzen het jaar af. In februari pikken we de draad alweer op. En dat opnieuw in Leuven, waar het dan de beurt is aan de opleiding Master Drama van Campus Lemmens.

PLAYRIGHT IS GESLOTEN OP WOENSDAG 1 EN DONDERDAG 2 NOVEMBER

PlayRight is gesloten op woensdag 1 en donderdag 2 november. We staan terug tot jullie dienst op vrijdag!