Drie nieuwe laureaten voor de PlayRight+ prijzen 2018

Richting LUCA School of Arts in Leuven en het Koninklijk Conservatorium van Mons – ARTS2 voor de derde etappe van de prijsuitreiking PlayRight+ 2018. Net zoals vorig jaar ontvingen de drie laureaten hun Playright+prijs van telkens €500 tijdens de proclamatie. De onderwijsploegen van de masters in kwestie (master Muziek, optie “instrument” in Leuven, Dramatische kunst en de master optie muziek in Mons) selecteerden elk een student(e) die zich onderscheidde tijdens zijn of haar leerproces en opleiding tot uitvoerend kunstena(a)r(es).

 

De jonge pianist rondde dus net zijn master Muziek af aan de LUCA School of Arts, Campus Lemmens.

“Zijn parcours aan onze school is op zijn minst opmerkelijk te noemen. Hij diende zich vijf jaar geleden aan als een matige tot goede student. Het eerste jaar behaalde hij nipt onderscheiding maar daarna schoot hij pas echt uit de startblokken. Het was een genoegen de ruwe diamant die hij bij aanvang was te mogen slijpen en hem gaandeweg meer en meer te zien schitteren. Hij ontpopte zich tot een intelligente en gevoelige musicus en buitengewoon virtuoze pianist. Dat al deze kwaliteiten uiteindelijk kwamen bovendrijven en dat hij de ene na de andere overwinning behaalde tijdens nationale en internationale competities, heeft hij vooral te danken aan zijn niet aflatende werkkracht. Dat verdient ons grootste respect.”

De jonge Spaanse saxofonist, Raúl Cicuéndez Zarco, studeerde eerst aan de Musikene (de muziekhogeschool van Baskenland). Hij haalde een Bachelor en zette zijn studies verder met een Master in interpretatie aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel, gevolgd door een aggregaat aan het Conservatoire Royal de Mons – ARTS2.

Gepassioneerd door multidisciplinaire artistieke creatie, ziet hij het vermengen van kunstvormen binnen een en hetzelfde werk als een esthetisch doel.  Een onderzoek dat hij al opstartte tijdens zijn recitalproject voor de masteropleiding in Brussel, waarvoor hij zich baseerde op de theorie van de menselijke behoeftehiërarchie van Maslow: een subtiele mix van livemuziek, opnames, dans en lichtspel.

Raúl Cicuéndez Zarco speelde concerten met allerlei ensembles (soloperformances, duo’s, trio’s, quatuors, orkest,…) en in heel wat landen: Japan (muziekvakbeurs «Suono Italia» 2010), België (Festival Musiq3 2016), Artonovfestival bij BOZAR in 2016), Frankrijk (kamermuziekfestival van Dax 2011), of Spanje (Muziekfestival “Quincena Musical” 2015, Aste Nagusia 2015, Heineken Jazzaldia 2014, Kutxafestival 2015, Intercentros Melómano 2010).

Raúl Cicuéndez Zarco legde een voorbeeldig traject af. Van zodra hij aankwam in ons land is hij interdisciplinaire projecten beginnen uitwerken, waarbij hij in zijn muzikaal werk elementen uit de psychologie integreerde, zoals de behoeftepiramide van Maslow of de archetypentheorie van Jung. Die laatste voedde zijn nieuw project, dat enkele dagen geleden in première ging tijdens het openingsconcert van het derde seizoen van de Midis d’Arts² in Arsonic, nadat de jury van juni het al op een schitterende manier te horen kreeg op dezelfde locatie. De beroepscarrière van Raúl gaat nu van start, die hopelijk rijk zal zijn aan de meest diverse ervaringen! (Woord van de jury)

Emilie Franco heeft vooral interesse voor werken over de plaats van individuen die in de marge van de instellingen belanden. Ze studeerde eerst sociologie; maar besloot na haar master terug te keren naar haar eerste passie, acteren, en een theateropleiding te volgen aan het ARTS2 / Conservatoire Royal de Mons.

Zonder dat ze het zag aankomen, kreeg ze al snel voeling met performancekunst.
Vanaf 2015 creëerde en speelde ze allerlei hybride projecten, waarin ze elementen verwerkte uit performance, beeldende kunst, circus, butohdans of ook wel elektronische muziek.

Emilie kreeg Afrikaans-Amerikaanse muziek ingelepeld en vandaag schrijft en speelt ze bluesnummers. Haar muzikale creaties vinden geregeld een weg naar haar werk als actrice en regisseuse.

In 2018 stelt ze een schets voor van haar laboratoriumonderzoek met een ploeg van acteurs, beeldende kunstenaars en geluidskunstenaars: «RESTE A SAVOIR SI ON PASSE A L’ACTE?», een multidisciplinair werk dat een ontmoeting wil zijn tussen performancekunst en dramatische tekst.

“Vertolkster, onderzoekster, performer… Emilie Franco is een kunstenaar met engagement, die zich ten dienste stelt van anderen, van haar werk, van een creatieproces. We appreciëren natuurlijk haar talent, dat ook opgemerkt werd door een externe jury tijdens haar eindwerk, maar we kennen vooral de energie en nauwkeurigheid waarmee ze elk project te lijf gaat, tijdens haar hele parcours en zonder ooit teleur te stellen. Ze was een echte steunpilaar voor al haar medewerkers, de kunstenaars die ze uitnodigde en haar partners op de scène.” Sylvie Landuyt, directrice van de theaterafdeling van ART2″