PlayRight ondersteunt het Amani Festival

4 februari 2020

Amani Festival, het emblematische festival in de regio Noord-Kivu, vindt dit jaar plaats van 14 tot 16 februari in Goma, de Democratische Republiek Congo. Elk jaar komen er zo’n 36.000 festivalgangers samen om een vredesboodschap uit te sturen en tegelijkertijd lokale artiesten de kans te geven op een podium op te treden. Dit festival wordt ondersteund door PlayRight+. In het kader van deze zevende editie sprak PlayRight met Guillaume Bisimwa, de festivaldirecteur, die ons uitlegt hoe dit initiatief is ontstaan en wat de ambities zijn van de organisatoren.

Guillaume Bisimwa: Het Amani festival is een project dat we meer dan negen jaar geleden op poten hebben gezet in Goma. Het begon allemaal met een cultureel centrum voor jongeren, dat als doel had de cultuur in de stad te populariseren en te begrijpen als een manier van samenkomen. Professoren van het Conservatorium van Luik die op bezoek waren in Goma kwamen in contact met ons centrum en boden aan een show op poten te zetten met onze jongeren. Aan het einde van de eerste show besloten we dat we een opleidingscentrum moesten creëren voor muziek, spraakkunst, dans en percussie. Vandaag bieden we ook trainingen in piano, gitaar en zang aan. Het initiatief, omgedoopt tot Sanaa WeekEnds, was meteen een enorm succes en wordt sindsdien op regelmatige basis georganiseerd. Elke zaterdag geven we nu de jongeren die we opleiden een ruimte om zich te promoten en ontplooien.

Van Sanaa WeekEnds tot het Amani Festival, dat is al een hele afgelegde weg. Waar kwam het idee vandaan om een festival te organiseren?

Gezien de conflicten en problemen die inherent zijn aan de streek, stelden we onszelf de vraag of we geen groot evenement konden organiseren dat, door cultuur, een vreedzame co-existentie verwezenlijkt en symboliseert. En zo zijn we op het idee gekomen om een festival te organiseren. Editie na editie is het festival enorm gegroeid en heeft het meer bekendheid verworven in de omstreken, met een publiek van ongeveer 36.000 bezoekers vandaag, wat de maximale capaciteit is van onze site.

Als onderdeel van het festival bieden jullie ook een verenigingsruimte. Het draait dus niet enkel om concerten?

Muziek maakt het mogelijk om zoveel mogelijk mensen samen te brengen, maar het festival fungeert ook als een forum én verenigt verschillende verenigingen, Ngo’s en humanitairen met als doel de bevolking te sensibiliseren over de dagelijkse problematieken. Het festival biedt hen een groot publiek. Tot slot stellen we sinds 2016 ondernemerschap centraal in onze aanpak, omdat we niet kunnen praten over vrede en samenleven als we geen socio-economische ontwikkeling van deze jongeren toestaan.

Kan je ons wat meer vertellen over de betrokkenheid van het ondernemerschap?

We zijn vertrokken vanuit de huidige realiteit en behoeften, aangezien er een enorme vraag is op dat niveau. In de DRC zijn er, buiten de grote Ngo’s en enkele overheidsorganisaties, weinig andere mechanismen om jongeren te engageren, en de werkloosheid is zeer groot. Na hun studies krijgen jongeren maar weinig kansen, afgezien van de grote multinationals (uitbuiting van diamantmijnen en katoen, landbouw en telecombedrijven). Er zijn weinig of geen ondersteunende structuren, zelfs al is dit geleidelijk aan aan het veranderen. Het festival heeft daarom een soort plaats gecreëerd, gewijd aan dit ondernemerschap.

Jullie brengen zowel lokale als internationale talenten samen. Hoe bepalen jullie de programmatie van de artiesten die tijdens het festival optreden?

We werken samen met andere festivals om jonge lokale talenten te ontdekken die tijdens Amani Festival kunnen optreden, alsook op andere plaatsen, en we ondersteunen de artiesten bij het verwerven van naamsbekendheid. In de DRC zijn er geen duizenden muziekfestivals, en het Amani Festival brengt het meeste mensen samen. Er zijn ook een aantal evenementen in Kinshasa, maar voor velen is de hoofdstad te ver weg en een vliegticket betalen kan niet iedereen. We hebben dus contacten gelegd met festivals in de streek, in Rwanda, Oeganda, Bujumbara, Tanzania en Zanzibar… Die afstanden kan je over de weg afleggen. Ten slotte is het gewoon gemakkelijker om naar aangrenzende regio’s af te reizen dan naar Kinshasa.

Om artiesten uit de regio te rekruteren, organiseren we bovendien ook wedstrijden. We zijn begonnen met 70 kandidaten, alle disciplines gecombineerd (muziek en dans) en uiteindelijk selecteren we vier winnaars die we in de streek zullen promoten en aan andere festivals voorstellen. Met deze vier geselecteerde winnaars organiseren we “caravans”, reizende concerten gericht op het promoten van artiesten doorheen de hele stad. Daarnaast werken we samen met de lokale pers om hen bewust te maken van de muziek van die regio.

Het belangrijkste idee van het festival is om artiesten uit de streek te laten optreden. Dat is een prioriteit. Dan pas bekijken we welke internationale artiesten we kunnen rekruteren. Toen we de ondersteuning van PlayRight+ hebben gekregen, besloten we dat we ons zouden richten op Belgische artiesten. Kris Dane, bijvoorbeeld, komt naar hier en zal hier tijdelijk verblijven en deelnemen aan het festival met de lokale artiesten.

Als onderdeel van de activiteiten van het cultureel centrum organiseren jullie daarom ook residentie?

Precies, alle artiesten die komen, treden niet alleen op tijdens het festival, we organiseren ook de residentie, uitwisselingsworkshops, etc. Gaël Faye nam deel aan zo’n verblijf en het resultaat was uiterst geslaagd. Dit jaar komt de Senegalese zanger Faada Freddy hier drie dagen wonen om de jongeren van de cultureel centrum van Goma te leren kennen.

Enkele namen van deze volgende editie: Faada Freddy, Kris Dane, Dobet Gnahoré, Gaz Mawete, Céline Banza en Innoss’B.

Meer informatie:

Share This :
sluiten

Inloggen Lid worden