Billijke vergoeding voor muzikanten en acteurs: Kris Peeters houdt voet bij stuk
1 februari 2018
Begin december 2017 lanceerden De Acteursgilde, FACIR, GALM, Union des Artistes en PlayRight samen een campagne over billijke vergoeding: “Kris, artiesten werken ook”. Deze campagne stelde de plannen van minister Kris Peeters, die bevoegd is voor auteurs- en naburige rechten, aan de kaak. Waar staan we nu, een paar weken later?
“Wij schrijven veel liever een song dan een brief aan een politicus.”
Zo opende Tom Kestens in oktober een artikel in De Morgen. In deze open brief richtte de muzikant zich tot Kris Peeters, de minister van Werk, Economie en Consumenten, die instaat voor intellectueel eigendom, en dus voor auteurs- en naburge rechten. Heel wat artiesten lieten sindsdien van zich horen…
Achtergrond
In het kader van de modernisering van de koninklijke besluiten in verband met de billijke vergoeding kregen we tijdens de zomer van 2017 informatie over een aantal wetsvoorstellen en wetsontwerpen. Deze plannen, die voorgesteld werden als voorlopige aanzetten, betekenden een regelrechte aanval op de vergoedingen die aan de basis liggen van de rechten voor uitvoerende kunstenaars en draaiden de klok fel terug. In overleg met de sectororganisaties werden een aantal prioriteiten vastgelegd, waaronder de dringende noodzaak om de uitvoerende kunstenaars te informeren en de plannen aan te klagen, die als doel hadden om:
vrije beroepen niet langer te laten betalen voor de billijke vergoeding, die ten goede komt aan muzikanten;
De campagne Kris, artiesten werken ook, die voorgesteld werd op 7 december 2017, sensibiliseerde de artiesten voor deze wetsvoorstellen en -ontwerpen van het kabinet van de minister. Wat is er sindsdien gebeurd?
Er volgden meerdere ontmoetingen, overlegmomenten en vergaderingen tussen de sectororganisaties en het kabinet van de minister en die gaan nog verder. Deze dialoog wordt aangehouden, maar Kris Peeters lijkt zijn plannen door te willen zetten, tot het bittere einde. Twee koninklijke besluiten over de billijke vergoeding verschenen op 29 december 2017 in het Belgisch Staatsblad.
KONINKLIJK BESLUIT VAN 17 DECEMBER 2017 OVER DE BILLIJKE VERGOEDING
Sinds 1995 vecht PlayRight opdat uitvoerende kunstenaars ook, en in overeenstemming met de wet, kunnen genieten van de vergoeding die op dit moment geïnd wordt voor muziek op de werkplek. Die ging alleen naar de auteurs en de producenten van geluidswerken, een oud zeer dat eindelijk rechtgezet wordt met dit nieuwe koninklijke besluit.
Maar het besluit voorziet geen overgangsperiode voor de beheersorganisaties om de huidige manier van werken uit te breiden en aan te passen voor een derde begunstigde. Dit leidt tot tegenstrijdigheden, zowel voor wie de vergoeding moet betalen als voor de beheersorganisaties die de bedragen innen.
Een van de meer problematische aspecten van het koninklijke besluit gaat over de vrijstelling voor vrije beroepen. Tot 01/01/2018 moest een dokter, die muziek liet horen in zijn wachtzaal, een billijke vergoeding betalen van € 62,09. Die billijke vergoeding werd doorgestort als naburige rechten naar muziekproducenten en muzikanten, met een verdeelsleutel van 50/50. Sinds 1 januari 2018 moeten vrije beroepen deze billijke vergoeding niet meer betalen. Gevolg: een verlies aan rechten voor muzikanten en producenten, dat ingeschat wordt op één miljoen euro per jaar.
Algemeen gesproken legt het kader van dit nieuwe koninklijke besluit voorwaarden en procedures op, die het erg moeilijk maken voor PlayRight (voor uitvoerende kunstenaars) en SIMIM (voor producenten) om snel en efficiënt te blijven innen en verdelen.
KONINKLIJK BESLUIT VAN 22/12/2017
Dit besluit maakt een onderscheid tussen fonogrammen (geluidswerken) en audiovisueleprestaties en vertraagt het invoeren van een billijke vergoeding voor acteurs. Gevolgen:
Voor de vierde keer stelt de minister de realisatie van een billijke vergoeding voor acteurs uit. Het geduld van de acteurs wordt eindeloos op de proef gesteld…
Het onderscheid dat dit koninklijk besluit maakt, tussen muzikanten en acteurs, is allesbehalve onschuldig. Het laat de minister toe om een juridisch kader te creëren, dat in een tweede fase de billijke vergoeding voor acteurs helemaal afschaft.
Gewapend met twee nieuwe koninklijke besluiten, die de rechten van de artiesten nu écht aanvallen, volhardt Kris Peeters in de boosheid. De Acteursgilde, FACIR, GALM, Union des artistes en PlayRight blijven de minister ontmoeten. In februari een nieuwe aflevering, wordt vervolgd…
Om u een optimale navigatie en gepersonaliseerde diensten en inhoud op basis van uw interesses aan te bieden, maakt deze website gebruik van cookies.
Meer informatie.