Een interview met 3 nieuwe bestuurders

7 september 2022

Een nieuwe wind waait door de PlayRight Raad van Bestuur. Tijdens de Algemene Vergadering in juni werden 3 nieuwe bestuurders verkozen: Benjamin Schoos, Floris Devooght en Wietse Meys. Artiesten, creatives en nu dus ook mee aan het roer van PlayRight. Wij vroegen hen naar hun doelen binnen PlayRight en hun toekomst als artiesten!

Je kent me waarschijnlijk van…

Benjamin: … mijn optredens als zanger of gitarist sinds eind jaren 90 onder het pseudoniem ‘Miam Monster Miam’, of als toetsenist of misschien zelfs radiocolumnist bij La Première (Woordenboekspelen, humoristische podcast Salut Les Copions).

Floris: … mijn werk als acteur en regisseur. Musical is mijn corebusiness. Een aantal jaren geleden maakte ik als acteur mijn debuut. Naarmate de tijd vorderde, kreeg ik kansen als creative. De laatste tijd ben ik hoofdzakelijk aan het werk als regisseur en regie-assistent, maar je kan me ook nog steeds als acteur bezig zien in verschillende musicals.

Daarnaast zing ik als lead bij The Diamonds, ben ik backing vocal bij Helmut Lotti en stemacteur.

Wietse: … vele muziekopnames en televisieopnames. Tijdens mijn carrière heb ik het voorrecht gehad te mogen samenwerken met een brede waaier aan artiesten en productiehuizen binnen het volledige muzieklandschap. Als saxofonist/multi-instrumentalist heb ik niet alleen veel concerten gespeeld, maar ook meegewerkt aan de albums van verschillende (meer dan 100) artiesten.

Als arrangeur voor voornamelijk blazers en strijkers heb ik ook ettelijke – ik durf ze niet te tellen –  arrangementen geleverd voor albums van artiesten, maar ook voor musical, televisie en film.

PlayRight heb ik leren kennen via…
Benjamin: … dankzij – of moet ik zeggen door – Uradex, een oude, onbegrijpelijke geschiedenis voor de uitvoerende artiesten. Gelukkig kwam dan PlayRight met een goed imago en een efficiënte service.

Floris: … collega’s die me erop wezen dat ik de opnames van cd’s en het inspreken van stemwerk moest aangeven. Zij vertelden me over de werking van PlayRight en het belang ervan.

Wietse: … collega’s van de generatie voor mij. PlayRight heette toen nog Uradex. Toen ik net kwam piepen in het opnamecircuit en meegevraagd werd voor de eerste opnames zeiden zij: “Je moet die opnames aangeven, je hebt daar recht op.”

Ik ben vennoot geworden van PlayRight omdat…

Benjamin: … ik een solide Belgisch bedrijf zocht om mijn naburige rechten te innen op fonografische opnames. Tegelijk was ik ook studiomuzikant en regisseur van verschillende albums én tv-documentaires.

Floris:… ik de werking van PlayRight wil steunen in het behalen van haar doelen. Het is een belangrijk orgaan dat mijns inziens nog meer bekendheid mag genieten onder de artiesten. 

Wietse: … ik geïnteresseerd ben in de werking van Playright. Als muzikant merkte ik op, net zoals enkele andere collega’s, dat het aangiftesysteem nog kan verbeteren. Daarna ben ik alles meer gaan opvolgen.

Daarom besloot ik me kandidaat te stellen om te zetelen in de PlayRight Raad van Bestuur:
Benjamin: Er zullen nieuwe uitdagingen en nieuwe richtlijnen gelden voor naburige rechten in de online wereld. Ik wil graag deel uitmaken van dit historisch avontuur voor de uitvoerende kunstenaars en collegiaal samenwerken met het bestuursorgaan om alles in goede banen te leiden.

Floris: Doordat ik zetel in de Raad van Bestuur van De Acteursgilde kwam ik in aanraking met andere bestuursleden van de Raad van Bestuur van PlayRight. Door de gemeenschappelijke belangen en de mogelijkheid van de organisaties om elkaar te versterken, leek het mij opportuun me kandidaat te stellen voor de Raad van Bestuur van PlayRight. 

Wietse: Playright behartigt de naburige rechten van de kunstenaar. Die rechten worden al lange tijd uitgehold door, onder andere, streaming van muziek. Het is een complexe zaak en ik hoop dat ik velen van mijn collega’s juist kan informeren en via PlayRight mijn steentje kan bijdragen door mijn ervaring in de sector.

Als docent aan de Kunsthumaniora Brussel kom ik wekelijks in contact met toekomstige talentvolle generaties. Ik hoop dat ik voor hen kan doen wat andere collega’s vroeger voor mij hebben gedaan.

Dit hoop ik bij te dragen aan de Raad van Bestuur en de Algemene Vergadering als nieuw bestuurslid:

Benjamin: Door mijn statuut als ondernemer en creator, heb ik ervaring in het bestuur van culturele vennootschappen en ondernemingen, evenals een transversale visie op cultuur door mijn multidisciplinaire praktijken.

Floris: Ik hoop gehoor te geven aan de noden van de artiesten door mijn ervaring en het nauwe contact met collega’s uit verschillende werkvelden. Daarnaast wil ik de Raad ondersteunen via mijn kennis, en tegelijkertijd mezelf bijscholen via de kennis en ervaring van mijn collega-bestuursleden.

Wietse: Ik hoop bij PlayRight duidelijk de stem te kunnen vertegenwoordigen van de spelende muzikant en de studiomuzikant, uit eender welk genre.

Ik denk dat PlayRight de aangesloten artiesten nog beter van dienst kan zijn door…

Benjamin: … de verdelingen komende van digitale uizendingen nog te verbeteren, de statuten te blijven evolueren zodat de vennootschap meegaat met de tijd, en door beter te communiceren met haar leden.

Floris: … hen nog meer bewust te maken van het bestaan van PlayRight. Bij veel van mijn collega’s heerst nog een grote onwetendheid omtrent rechten en beheersvennootschappen. Uiteraard kan de artiest voor zichzelf instaan en voor zichzelf zorgen, maar tegelijkertijd kan PlayRight nog meer sensibiliseren om nog meer artiesten in te lijven. 

Wietse: … te blijven strijden voor de rechten van de artiesten. De laatste jaren zijn er al heel wat zaken in positieve richting veranderd: de recente stemming over de wet op streaming van muziek en beeld (hoewel die voorlopig nog maar een intentieverklaring is zonder concrete cijfers), de geüpdate Playright Portal…

Hier ben ik op persoonlijk/professioneel vlak momenteel mee bezig:

Benjamin: Een reeks concerten die gepland staan in oktober (o.a. Botanique, Flagey…) rond mijn laatste instrumentale album The Love Note, radio- en podcastrecensies (La Première, Radio Rectangle) en de release van mijn eerste graphic novel  bij Editions du Caid eind dit jaar.

Floris: Momenteel ben ik regie-assistent bij ‘MAMMA MIA!’.

Wietse: Op elke opname en op elk concert spelen alsof mijn leven ervan afhangt en bij elk arrangement het mooiste, of in ieder geval het meest passende, uit mijn fantasie proberen te halen… Ook als docent aan de Kunsthumaniora Brussel probeer ik dit mee te geven aan alle studenten.
Deze nieuwe projecten liggen in het verschiet: 
Benjamin: Muziek-, radio-, film- en televisieprojecten!

Floris: Binnenkort ga ik de Franstalige versie van ‘MAMMA MIA!’ regisseren en ben ik te zien als Benjamin Coffin III in ‘Rent’. Later dit jaar is mijn regiedebuut ‘Robin Hood & ik’ terug in de zalen te zien. In december gaat ‘Charlie & the Chocolate Factory’ in première, waar ik samen met Stany Crets teken voor de regie.

Wietse: Zo veel! Een concerttour en festivals met o.a. Clouseau, Yong Yello, Tribute to George Michael… Arrangementen voor Warhaus, Isolde Lasoen, Noëmie Wolfs, Zimmerman, Oxalys/Koen Brandt… Tot slot ook nog televisie-opnames en arrangementen voor Liefde Voor Muziek, The Voice, etc.

Dit is mijn grootste droom als artiest:

Benjamin: Ik zou graag weer op internationale tournee gaan en mijn muziek overal ter wereld op het podium kunnen delen.

Floris: Een leven lang mijn vak met volle goesting kunnen uitvoeren, leven van de kunst, en onderweg talloze mooie mensen op mijn pad ontmoeten. 

Wietse: Een groot orkestproject op poten zetten.

Dit was mijn grootste levensles als uitvoerende artiest tot nu toe:

Benjamin: Je moet jezelf bewapenen met veel geduld. En bovenal veel tijd spenderen aan de kunst die je beoefent.

Floris: Als je voortdurend een open blik op de wereld hebt, doe je de meeste inspiratie op. 
Wietse: Elke opname is iets unieks. Je bent maar zo goed als je laatste concert/opname. Doe altijd en voor iedereen je best. Vriendelijk zijn kost niets!

Wat ik andere artiesten nog wil meegeven:
Benjamin: Het is mogelijk om met weinig grootste dingen te bereiken! Eén woord: actie!

Floris: Luister naar je hart. En sluit je aan bij PlayRight! J

Wietse: Investeer in je eigen projecten zodat, als je binnen 20 jaar terugluistert, je niet denkt van‘had ik maar echte drums/blazers/strijkers/… opgenomen.’ Sommige dingen blijven nu eenmaal cheap en slecht klinken, ook 20 jaar later.

Echte live ingespeelde tracks en een eigen geluid klinken zoveel beter dan veel ‘generieke’ samples en maken bij veel grote bands deel uit van de ’signature sound’.

Ga na de plastieken demo nog net iets verder en breng leven in de brouwerij! Daar draait het om.

sluiten

Inloggen Lid worden