Uitreiking PlayRight+ prijzen 2019 aan de School of Arts in Gent

10 juli 2019

Op zondag 30 juni 2019 vond de uitreiking van de PlayRight+-prijzen plaats aan de School of Arts in Gent. Zowel binnen de afdeling Drama als de afdeling Muziek mocht een verdienstelijke student een prijs in ontvangst nemen, hoewel de uitreiking van die laatste ietwat specialer dan gewoonlijk verliep.

Naar jaarlijkse gewoonte reikte PlayRight+ ook dit jaar enkele prijzen uit aan afstuderende studenten die zich op een of andere manier uitzonderlijk artistiek wisten te onderscheiden. Dit om hen een duwtje in de rug te geven voor ze zich op het professionele terrein begeven.  

Aan de afdeling Drama ging de PlayRight+-prijs naar Timo Sterckx, die dit jaar zijn masteropleiding Drama afwerkte. Hij was onder andere te zien in Through the Looking Glass,de masterproef van Mats Vandroogenbroeck en Nona Demey. Zijn eigen masterproef rondde hij vorig academiejaar reeds af: The Greatest Show on Earth, een ambitieuze adaptatie van het boek Europeana. Een zeer korte geschiedenis van de twintigste eeuw, van Patrik Ourednik. Vooral zijn veelzijdigheid, kunstzinnigheid en uitzonderlijke maturiteit en opmerkelijk vanzelfsprekend acteervermogen en emotionele bewogenheid, maken van Timo een multi-inzetbaar en alom geapprecieerde acteur. 

Enkele docenten getuigen (fragmenten uit her juryrapport van zijn masterproef):

Timo is een speler. Iemand die zich staande manifesteert, in de repetitieruimte, op de scene, in de zaal. Iemand die daar zijn uitdagingen zoekt, iemand die maakt in het doen. Timo is wat je een dierlijke speler zou kunnen noemen. Iemand die intuïtief zijn parcours zoekt. In het gebied van impuls en beheersing heeft hij een reservoir en een enorme gevoeligheid ontwikkeld, is hij verassend en kunstzinnig. Timo doet op scene zelden iets ‘fout’. Heeft een feilloos gevoel voor het intermenselijke, voor sfeer en tegelijk voor de provocatie van juist die sfeer.

“Een krachttoer als die van Timo is niet voor iedereen is gegeven. Je hebt er een bepaald soort mentale ingesteldheid voor nodig, die je enorm op jezelf moet doen vertrouwen, op je spreken en je geheugen. Je zult alle vormen van paniek die zich hoe dan ook aandienen, die je allemaal zonder pardon tijdens het spelen zullen overvallen, moeten ‘aannemen’, moeten incorporeren en transformeren.”

“Timo is een uitzonderlijke speler. Hij speelt gul en met een opmerkelijke vanzelfsprekendheid. Als maker die Timo als speler inzet, krijg je zo goed als steeds meer terug dan je vroeg. Daarenboven is Timo een interessante co-creator. Met zijn masterproef toont Timo dat hij het risico niet schuwt. Als speler heeft hij een heel mooie toon gevonden die op meesterlijke wijze het snijpunt aftast tussen empathie en afstandelijkheid ten opzichte van de tekst. Zijn mogelijkheden zijn ontzettend groot en overstijgen het afstandelijke spelen. Hij kan ook grote dramatische teksten en dramatische kleur aan.

Aan de afdeling Muziek mocht Nathan Ysebaert , die afstudeerde binnen de richting popgitaar,  een PlayRight+ prijs in ontvangst nemen. Vrij uitzonderlijk nam hij de prijs echter niet alleen in ontvangst, maar hij deed dit samen met zijn medestudenten met wie hij al sinds het eerste jaar aan het Conservatorium de band SHHT! vormt, en zonder wie hij hetzelfde succesvolle traject niet had kunnen afleggen.

De band is een onafscheidelijk collectief dat ook door het docententeam als een artistieke entiteit wordt beschouwd: een brok energie op het podium, gecombineerd met een grote portie theatraliteit en het vermogen om het publiek in extase te brengen. Met hun eigenzinnige kijk op de popmuziek blinken ze uit in wat ze doen, en staan ze op het punt van een grote doorbraak. Eerder stonden ze al op Best Kept Secret Festival, en binnenkort mogen ze ook de festivalweide van Pukkelpop in vervoering brengen.

SHHT! (Nathan Ysebaert is de middelste)

Benieuwd naar hun muziek? Bekijk hier hun Masterpiece clip:

sluiten

Inloggen Lid worden