“La belge collection” van Laura Petrone & Guillaume Kerbusch

11 maart 2019

PlayRight+ biedt financiële steun aan organisaties, initiatieven en/of projecten die zich extra inzetten voor de positie van de uitvoerende artiesten. In het kader van de projectoproep van PlayRight+, ontmoetten we Laura Petrone & Guillaume Kerbusch, die “la Belge collection” bedachten, een project dat de jonge generatie Belgische acteurs aan het woord zal laten.

Met als doel om opkomende acteurs en actrices te ondersteunen, kwam het acteursduo op het idee om een collectie van kortfilms te maken, genaamd de “Belgische collectie: één keer”. Het idee van het initiatief dat momenteel in volle voorbereidingsfase is? Een visitekaartje bieden aan jonge acteurs.

Jullie organiseren verschillende workshops voor acteurs, kunnen jullie daar wat meer over vertellen?

Guillaume Kerbusch: Het is een idee van Laura Petrone en mezelf. We zijn zelf beiden in de eerste plaats acteurs en 2,5 jaar geleden zijn we workshops ‘voor de camera’ beginnen organiseren voor acteurs via onze VZW, Brussels Cine Studio. Tijdens deze workshops nodigden we de castingdirecteurs en regisseurs uit die we kenden.

Laura Petrone: We organiseren een tiental workshops per jaar, sommige duren enkele dagen, andere een week. Het oorspronkelijke idee was om professionele theateracteurs te helpen in de filmmarkt te integreren. We zijn uitgegaan van de vaststelling dat acteurs niet voldoende zijn opgeleid omdat er maar weinig bioscoopinitiatieven zijn aan het conservatorium, omdat het onderwijs hoofdzakelijk op het theater is gericht. Het is ons doel om theateracteurs meer ervaring te geven en om ontmoetingen te creëren.

Jullie zeggen dat acteurs niet zijn opgeleid voor audiovisuele beroepen. Hebben jullie het dan over de huidige of de toekomstige generatie?

Guillaume: Ik heb het over alle acteurs in het algemeen. De filmindustrie in Franstalig België is zo jong dat er (nog) geen traditie is zoals die zou kunnen bestaan, zoals in het theater. De industrie rondom de acteur is dus ook nog niet ontwikkeld: er zijn geen agenten maar er zijn wel heel veel grote theateracteurs de nu hun debuut maken in de filmwereld. Denk maar aan Thierry Hellin (die de hoofdrol speelt in de kortfilm ‘May day’, geselecteerd voor de Oscars dit jaar) of Yoann Blanc, die enorm beroemd is geworden dankzij ‘La Trêve’.

Hoe benaderen jullie de acteurs om deze soort workshops aan te bieden?

Guillaume: Onze workshops zijn gericht aan acteurs tussen 18 en 40 jaar oud, met een extra focus op diegenen die net zijn afgestudeerd aan een theateropleiding, of diegenen die niet noodzakelijk een opleiding hebben gevolgd, maar wel al ervaring hebben in het milieu. We werken samen met Cinevox, Cinergie en le Centre des Arts scéniques die ons aanbod verspreiden. We doen dit nu al tweeënhalf jaar, en de mond-tot-mondreclame doet haar werk. Vandaag hebben we meer dan driehonderd acteurs in ons bestand.

Hoe slagen jullie erin jullie activiteiten te financieren?

Guillaume: We worden gesteund door de Fondation Bernheim, die initiatieven ondersteunt die jongeren tussen 12 en 25 jaar oud in het Brusselse de middelen bieden om hun vaardigheden te ontwikkelen en hen toegang te verlenen tot een kwaliteitsvolle opleiding. Initieel boden we workshops aan de kostprijs aan en de tussenkomst van de stichting maakte het mogelijk de prijzen te verlagen.

Laura: We hebben zowat overal dossiers ingediend. We kregen ook hulp van de Nationale Loterij voor 2019 en recentelijk ook van PlayRight+.

Welke ondersteuning hebben jullie van PlayRight+ ontvangen?

Laura: We hebben financiële steun gekregen voor een project waarbij we een collectie van vier kortfilms zullen opnemen. Het doel is om voornamelijk jonge Belgische acteurs in de schijnwerpers te zetten. We willen meer doen om jonge acteurs in de bioscopen te krijgen. En we dachten dat de beste manier om werk te geven aan jonge acteurs eruit bestaat hen een visitekaartje voor zichzelf te creëren. De naam hiervan wordt ‘la Belge collection, une fois” aangezien dit de eerste editie is.

Guillaume: Ik heb eerder al deelgenomen aan een soortgelijk project in het buitenland en gemerkt dat het een enorme zichtbaarheid geeft. We hebben gevraagd aan regisseurs die al eens hebben deelgenomen aan onze workshops en stages om zich te engageren. En die regisseurs zijn intussen ook bekend: Ann Sirot & Raphaël Balboni, Pablo Munoz Gomez, Guillaume Senez, Laura Petrone en ikzelf.

Hoe gingen jullie te werk om regisseurs te vinden en jonge acteurs aan te werven?

Guillaume: We vroegen de regisseurs om verschillende kortfilms te schrijven voor verschillende acteurs. We zullen dus tussen de acht en twaalf acteurs inschakelen. De acteurs hebben we geselecteerd via onze workshops en stages. We hebben castingdirecteurs ingezet en de regisseurs kwamen zelf aanzetten met acteurs die ze in gedachten hadden. Iedereen kwam dus met zijn lijstje, en hier lieten we de vrijheid aan de regisseurs om de acteurs te kiezen die het best bij hun verhaal passen. 

Laura: Alle kortfilms zullen worden gedraaid, en iedereen die deelneemt wordt vergoed. En dat is waar PlayRight+ ons echt heeft geholpen. We krijgen ook steun van BeTV, het Centre du cinéma, SABAM, de minister-president van de Federatie Wallonië-Brussel voor het uitzenden, en ook van de dienstverleners Eye Lite en Studio l’Équipe, en Tax Shelter krijgen we steun. Het filmen zal aan het einde van zomer 2019 van start gaan, en we zouden graag de kortfilms af hebben begin 2020 zodat we ze op festivals kunnen lanceren. En niemand minder dan Emilie Dequenne is meter van onze ‘Belge colletion’!

Jullie zitten dan misschien nog slechts in de beginfase, maar was het gemakkelijk om zo’n project op poten te zetten?

Laura: Over het algemeen wekte het heel veel enthousiasme op, dus we zijn best tevreden. We voelen dat we een bepaalde verwachting invullen. Een 100% Franstalige, Belgische cast hebben is een echte luxe. Dat gezegd zijnde, willen we het initiatief ook graag aan de Nederlandstalige kant introduceren.

Wordt vervolgd…

Share This :
sluiten

Log in Lid worden