Darya: “ Ik ben meer dan tien jaar actief in de Vlaamse tv- en filmwereld. Men kan me misschien kennen van verschillende hoofd- en bijrollen die ik heb gespeeld. Mijn bekendste en de langste vertolking is die van ‘Ella’ uit de gelijknamige telenovela op VTM.”
Niels: “Ha! Interessante vraag. De mensen zouden me kunnen kennen van Stoomboot. Dat is mijn grootste project. Het komt erop neer dat ik een gitaar vasthoud en verhalen vertel over wat er rondom mij gebeurt met liedjes in het Nederlands.
Daarnaast ben ik ook actief binnen Zandland, een collectief dat de grenzen tussen de Jazz en de Nederlandse taal opzoekt.”
Darya: “Ik was eerst lid van Uradex. Via een collega had ik gehoord dat ik me moest aansluiten bij de beheersvennootschap omdat je dan pas geld zou krijgen voor ‘rechten’, maar het was me toen helemaal niet duidelijk waarbij ik me precies aansloot en vanwaar dat geld kwam. Ik was vrij jong en de materie interesseerde me ook maar matig. Bovendien had ik toen nog niet veel gewerkt voor de televisie en ik verwachtte dan ook geen spectaculaire bedragen op mijn rekening.
Het was pas later, na het ontstaan van PlayRight en de transparantie die ermee gepaard ging, dat ik me meer verdiepte in de materie van de naburige rechten en de werking van PlayRight.”
Niels: “Ik ben het muzieklandschap ingerold via de DIY-poort. Al snel ondervond ik aan den lijve dat “muzikantje spelen” veel meer inhield dan alleen een gitaar vasthouden op een podium. Door platen uit te brengen in eigen beheer en te proberen het financiële plaatje rond te krijgen, besefte ik hoe belangrijk onze auteursrechten en naburige rechten zijn. Daar stond ik aan het begin van mijn carrière niet echt bij stil.”
Darya: “Als bestuurslid van De Acteursgilde zetelde ik in het audiovisueel overlegcomité en was ik betrokken bij de omzetting van de nieuwe Europese richtlijnen over de naburige rechten. In dat kader ben ik heel nauw beginnen samenwerken met PlayRight omdat zij de belangen van de uitvoerende kunstenaars behartigen in deze kwestie. Zo heb ik PlayRight en de werking van de vennootschap goed leren kennen.
De organisatie wordt gedragen door de vennoten, de uitvoerende kunstenaars zelf. Die beslissen mee over de verdeling van de rechten en zoveel meer. Anderzijds investeert PlayRight terug in de kunstensector door verschillende artistieke projecten te ondersteunen. Die wisselwerking is enorm belangrijk om dynamisch en transparant te blijven.
Als vennoot mag je de algemene vergaderingen bijwonen waarin je niet alleen op de hoogte wordt gebracht van het reilen en zeilen van PlayRight, maar je mag er ook stemmen over de bestuursleden waarmee je dus de koers mee bepaalt.”
Niels: “Comedian Bert Gabriëls zei ooit: “Als ge kunt helpen en ge doet dat niet, dan zijt ge wel ne lul he’’. Dat is iets dat me altijd is bijgebleven. Beheersvennootschappen doen prachtig werk voor ons, muzikanten en auteurs. Als wij hen kunnen helpen, al is het enkel door ons verhaal te doen en onze expertise te delen, dan spreekt dat toch voor zich?”
Darya: “Ik was al vanuit de Acteursgilde nauw betrokken bij de evolutie van de wetgeving inzake naburige rechten. Hoe meer ik mij in de materie verdiepte, hoe logischer de keuze werd om me kandidaat te stellen voor de Raad van Bestuur van de vennootschap die onze naburige rechten beheert.
Omdat het me interesseert en omdat het belangrijk is om te blijven vechten om de financiële positie van de uitvoerende kunstenaar te versterken.”
Niels: “Ondertussen ben ik al een paar jaar actief binnen GALM. Wij volgen alle dossiers op die te maken hebben met het reilen en zeilen van de artistieke wereld. Het was een logische stap om die strijd verder te zetten binnen de PlayRight Raad van Bestuur.”
Darya: “Mijn ervaring als actrice die met beide voeten in het veld staat, alsook mijn juridische kennis.”
Niels: “De culturele wereld staat onder druk, de situatie is precair. Wat bizar is, omdat wat we maken ongelooflijk waardevol is. In dit tijdsgewricht gaat alles bijzonder hard, daar kunnen we niets aan veranderen. We kunnen echter wel opkomen voor de rechten van muzikanten en blijven hameren op de nagel van de faire verloning. Een collectief beheer dat sterk in zijn schoenen staat is hoe dan ook de eerste stap.”
Darya: “Door te blijven luisteren naar haar leden en hun noden.”
Niels: “Door te gaan. Gewoon doorgaan. Als ik zie hoeveel passie er in PlayRight zit, maak ik me geen zorgen. Al is blijven gaan soms moeilijker dan het lijkt, want het is vaak een gevecht tegen de bierkaai.”
Darya: “Naast acteren schrijf ik mee aan een scenario voor een tv-serie.
Daarnaast geef ik les in een kunstacademie, ben ik bestuurslid van De Acteursgilde en ben ik moeder van een eenjarige wervelwind van een zoontje.”
Niels: “In het najaar van 2021 viert Stoomboot zijn tiende verjaardag. Ik ben bezig met allerlei projecten die onder die paraplu passen. Zo heb ik onlangs een single gemaakt met Raymond van het Groenewoud en heb ik mijn theatervoorstelling Omdat we naar de zee stromen, die trouwens ook Stoomboots vierde album was, omgevormd tot een podcast.”
Darya: “Er komen wat theaterprojecten aan en een paar audiovisuele projecten. Maar het is nog te vroeg om daar meer over te vertellen. Eind oktober komt er een film uit in de zalen, Red Sandra, geregisseerd door Jan Verheyen en Lien Willaert, waarin ik een hoofdrol speel.
Niels: “Mijn vrouw is deze zomer bevallen van ons eerste kindje en ik ben helemaal klaar om het avontuur met een baby aan te gaan. Met de tijd die overblijft hou ik me thuis bezig met verschillende muzikale experimentjes. Soms klinken die heel tof, soms is het pure bagger: érg bevrijdend.
En oh ja, ik hoop dit jaar een vijfde album te maken met Stoomboot. Iets simpel, iets puurs: een akoestische live-plaat? Lijkt me leuk!”
Darya: “Om te kunnen blijven spelen tot aan mijn dood (in de veronderstelling dat ik ook heel lang blijf leven natuurlijk, haha) in de meest coole series, films en theaterstukken en er goed mijn brood mee verdienen.
Een Oscar winnen mag ook (lacht).”
Niels: “Artiest zijn (lacht).”
Darya: “Leren relativeren. Een globale pandemie en een kind krijgen helpt.”
Niels: “Mensen in het publiek kijken niet kwaad, ze zijn geconcentreerd (lacht).
En ook: de kans dat je na dertig takes alsnog dé take uit je vingers tovert, is klein.”
Darya: “Blijf eerlijk en trouw aan jezelf en vooral… have fun!”
Niels: “Daar gaan we niet mee beginnen (lacht).”